افزایش فروش رستوران در 1403

افزایش فروش رستوران یکی از عواملی است که صاحبان همه‌ی رستوران‌ها از رستوران‌های نامی گرفته تا تازه‌کارها در پی رسیدن به آن هستند اما افزایش فروش چالش‌هایی دارد که باید در طی مسیر بررسی و رفع شوند؛ از این جهت راهکارهای مختلف رسیدن به افزایش فروش رستوران را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با راهکارهای افزایش فروش رستوران

برای افزایش فروش باید تعادلی بین جذب مشتری و حفظ مشتری ایجاد شود؛ یعنی اگر پس از مدتی مشتریان دائمی خود را پیدا کردید نباید به همان تعداد راضی شوید و باید به فکر جذب مشتریان جدید باشید علاوه بر این تعدادی از افراد هستند که یکبار از امکانات مجموعه شما استفاده کرده اند و حالا شما نباید این افراد را از دست بدهید؛ چون هر مشتری به افزایش فروش رستوران کمک خواهد کرد؛ یکی از این راهکارها ایجاد برخورد خوب با مشتری هنگام حضور در مجموعه شماست که سبب می‌شود مشتری به شما وفادار شود و در انتخاب رستوران مجموعه شما همیشه یکی از گزینه‌ها باشد.

1.جذب مشتری‌های وفادار (باشگاه مشتریان)

قطعا اولین گامی که برای افزایش فروش رستوران اهمیت زیادی دارد جذب مشتری است اما چطور افزایش تعداد مشتری‌ها اتفاق می‌افتد؟ یکی از راه‌های جذب مشتری برخورد با احترام گارسون‌ها به مشتری‌ است که سبب شکل‌گیری چشم‌‌اندازی خوب در ذهن مشتری می‌شود. اما نکته‌ای مهم‌تر بازاریابی است: برای بازاریابی به علت پیشرفتی که در دنیای بازاریابی اتفاق افتاده است بهتر این است که از روش‌های سنتی استفاده نکنید و هزینه‌ی کمتری را به آن‌ها اختصاص دهید و بازاریابی به سبک نوین را جایگزین کنید؛ می‌توانید از راه‌های تبلیغات کم‌هزینه‌تر مثل انواع تبلیغات در فضای مجازی و سایت‌های مرتبط استفاده کنید و حتی می‌توانید اقدام به طراحی و ساخت اپلیکیشن رستوران کنید تا افراد بیشتری شما را بشناسند و اقدام به نصب اپلیکیشن رستوران شما کرده و یک بازار هدف دیگر (مشتری‌های آفلاین) را هم جذب رستوران کنید؛ به این شکل علاوه بر بخش حضوری یک بخش غیر حضوری هم خواهید داشت که تعداد مشریان را ۲تا ۳ برابر افزایش خواهد داد.

کار دیگری که سودمند است در نظر گرفتن تعدادی امکانات اضافه و ویژه برای مشتریان است مثلا اگر اپلیکیشن رستوران داشته باشید می‌توانید از گزینه‌ی امتیازی استفاده کنید مثلا با هر 500هزارتومان ۲۰ امتیاز به مشتری هدیه می‌دهید و پس از جمع شدن چندین امتیاز یک وعده برای مشتری رایگان شود؛ همین باعث می‌شود که هنگامی که مشتری بخواهد سفارش دهد انگیزه‌ای داشته باشد که سفارش برایش سودآور خواهد بود.

اگر شما بتوانید تعداد مشتریان وفادار به رستورانتان را با سرویس‌دهی‌ کم‌هزینه اما قابل توجه افزایش دهید؛ خود این افراد به بازاریاب‌های شما تبدیل خواهند شد؛ اگر توجه کنید شما معمولا رستورانی که یکی از آشناهایتان قبلا معرفی کرده است را راحت‌تر انتخاب می‌کنید تا رستورانی که در تبلیغات دیده اید! پس مشتری‌های وفادار و همیشگی که در فضای رستوران شما احساس اجتماعی خوبی دارند بیشتر شما را به دیگران معرفی می‌کنند بنابراین در کنار جذب مشتری‌های جدید باید انرژی خود را برای مشتری‌های پیشین حفظ کنید.

باشگاه مشتریان اپلیکیشن

2.به روز کردن روش‌های ثبت سفارش

در کنار سفارشگیری به صورت حضوری شما باید ثبت سفارش‌های جدید را هم به مجموعه خود اضافه کنید؛ می‌توانید به صورت بیرون‌بر و با کمک از پیک سفارشات بیرون‌بر هم داشته باشید اما می‌توانید در یک حوزه‌ی گسترده‌تر کار کنید یعنی علاوه بر سفارشات تلفنی؛ امکان سفارش آنلاین هم اضافه کنید.

تجربه رستوران‌دارها نشان داده است که ترکیب رستوران حضوری و آنلاین در افزایش فروش رستوران بسیار موثر است؛ برای سفارشات آنلاین می‌توانید زیرمجموعه اپلیکیشن‌های سفارشی بشوید و پورسانت به آن‌ها بپردازید و یا گزینه‌ی بهتری را انتخاب کنید و با هزینه‌ای بسیار معقول اپلیکیشن اختصاصی رستوران خود را داشته باشید؛ این اپلیکیشن باعث می‌شود شما مشتری‌های بسیار بیشتری از زمانی که فقط رستوران حضوری بود داشته باشید علاوه بر این با امکاناتی که در اپلیکیشن وجود دارد مثل رزرو میز می‌توانید تعادلی بین امکانات رستوران حضوری و آنلاین برقرار کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از منوی آنلاینی که با استفاده از بارکدخوان در دسترس مشتریان قرار دارد چیدمان منو را به نفع خود تغییر دهید یعنی غذاهایی را جلوی چشم مشتری قرار دهید که به افزایش فروش رستوران کمک می‌کنند و یا اینکه در ساعات خاصی از روز که ثبت سفارش آنلاین زیاد است از گزینه‌ی پیشنهاد غذاها یا سرویس‌های مشابه استفاده کنید تا علاوه بر غذای اصلی سرویس‌های مشابه هم خریداری شوند!

وبسایت سفارش غذا

3.نرم افزار حسابداری رستوران اضافه کنید

برای یکپارچه کردن نرم‌افزارهای رستورانی خود می‌توانید از نرم افزار حسابداری رستوران آرتک استفاده کنید که قابلیت اتصال تمام نرم افزارهای شما به یکدیگر را دارد و در مدیریت رستوران به کمک مجموعه شما می‌آید با گزارش‌های مختلفی که می‌دهد سبب می‌شود متوجه شوید چه زمانی افزایش فروش رستوران بیشتر بوده است و کجا کاهش یافته است؟ با نرم افزار حسابداری رستوران علاوه بر مدیریت حساب‌ها با متصل بودن به نرم افزارهای دیگر مثل نرم افزار صندوقدار هم به صندوقداران شما کمک می‌کند که با فیش‌پرینت با سرعت سفارشات را به آشپزخانه ارسال و پس از آن با سرعت به پیک ارجاع داده شوند. نرم افزار رستوران باعث می‌شود مشتری‌ها از پیشرفته بودن رستوران شما آگاه شوند و شاید خیلی از افراد به نرم افزارهای آنلاین اعتماد زیادی داشته باشند و همین سبب افزایش جذب مشتری و در نتیجه افزایش فروش شود.

نرم افزار مخصوص برای صندوقدار و گارسون

4.جذب نیروی متخصص یا افزایش آموزش

آنچه برای یک مشتری اهمیت زیادی دارد؛ نحوه‌ی برخورد گارسون‌ها با مشتریان است برای این امر باید گارسون‌ها آموزش زیادی دیده باشند و اطلاعات خوبی از نحوه‌ی برخورد صحیح اجتماعی داشته باشند؛ گارسونی که کاربلد باشد می‌تواند به خوبی منو را ارائه به مشتری معرفی کند و برای افزایش فروش رستوران می‌داند که کدام غذاها و سرویس‌ها را بیشتر معرفی کند.

5.بهبود نحوه‌ي سرویس‌دهی

سرویس‌دهی آن گزینه‌ای است که شما را متمایز می‌کند! باید فکر کنید که چه ایده‌هایی دارید که توان اجرای آن را داشته باشید که بهبود سرویس‌دهی را رقم بزند؛ باید مکان مخصوصی را برای صندوقدار رستوران در نظر بگیرید که دسترسی مشتری‌ها به او آسان باشد و از نرم افزار رستوران رایکان استفاده کنید تا روند سرویس‌دهی سفارشات سریع‌تر شود. علاوه بر این می‌توانید به بهبود چیدمان و معماری داخلی رستوران فکر کنید برای مثال باید از مبلمانی استفاده شود که مناسب با بزرگی و کوچکی فضای رستوران باشد؛ اگر فضای کوچکی دارید بهتر است مبلمان را کوچکتر در نظر بگیرید تا مشتریان بیشتری امکان استفاده از سرویس‌دهی شما را داشته باشند؛ باید نیروهای متخصصی را در نظر بگیرید که در صورت شلوغی رستوران مشتری را زیاد از حد منتظر غذا نگذارند و اگر بعد از مدتی شاهد افزایش مشتریان بودید بهتر است کارکنان بیشتری را استخدام کنید؛ علاوه بر این باید نحوه‌ی چیدمان ظروف روی میز را به گارسون‌ها آموزش دهید چون بسیاری از مشتری‌ها نحوه‌ی چیدمان سرو برایشان اهمیت دارد! در کل باید به تمام جزئیات در سرویس‌دهی توجه داشته باشید؛ این که چه زمانی پیش‌غذا و نوشیدنی را بیاورید و یا پس از ثبت سفارش با منوی آنلاین مجددا از مشتری پیگیری کنید که خواسته‌ي دیگری دارد یا خیر؟ تمام این موارد به بهبود سرویس‌دهی شما کمک خواهد و سرویس‌دهی خوب منجر به افزایش فروش رستوران می‌شود.

6.تبلیغ از طریق پیامک

از آنجایی که همه‌ي مشتریان تلفن همراه دارند و ساده‌ترین نوع دسترسی شما به آن‌ها اطلاع‌رسانی از طریق پیامک است می‌توانید آن‌ها را از تخفیفات ویژه رستوران خود با خبر کنید؛ هنگامی که نرم افزار حسابداری رستوران داشته باشید با استفاده از کالر آیدی شماره‌ي تماس همه‌ي کسانی که حتی یکبار از شما سفارش گرفته اند را دارید و از این جهت راه ارتباطی شما با مشتریان‌تان فراهم می‌شود و با ارسال پیامکی که هزینه‌ي آنچنانی ندارد امکان تبلیغ رستوران برای شما فراهم می‌شود؛ مضمون پیامک‌ها می‌تواند تخفیفات متناسب با اعیاد و تعطیلات باشد یا فقط برای مشتریان ویژه تخفیفات ویژه در نظر گرفته شود.

7.تخفیف درصدی با مناسبت‌های مختلف

برای اینکه افزایش فروش رستوران اتفاق بیافتد لازم است گاهی امکانات ویژه‌ای در اختیار مشتری‌ها قرار دهید؛ برای آن دسته از مشتری‌های خود که به صورت حضوری به رستوران می‌آیند هنگام سفارش در منوی آنلاین می‌توانید چند دسته از غذاهای خود را با تخفیف درصدی نشان دهید. همچنین با نرم افزار حسابداری رستوران آرتک و دریافت رایگان اپلیکیشن رستوران و مدیر و گارسون و پنل مدیریتی به راحتی می‌توانید با انتخاب غذاهایی که می‌خواهید تخفیف درصدی را تا هر ساعت یا روزی که قصد داررید اعمال کنید.

پیامک کمپین

8.استفاده از سیستم رزرواسیون پیشرفته

به فکر طراحی سایت رستورانی یا اپلیکیشن اختصاصی باشید؛ از این دو طریق افزایش فروش رستوران آسان‌تر از دیگر گزینه‌ها رقم می‌خورد دلیلش هم افزایش بازار هدف شماست؛ شاید فکر می‌کنید این راه خیلی هزینه‌بر است و باید وقتی به یک رستوران بزرگ تبدیل شدید از این راه استفاده کنید اما شرکت برنامه‌نویسی آرناد اقدام به ساخت اپلیکیشن رستورانی کرده است و از سرتاسر ایران از سایت و اپلیکیشن اختصاصی خود استفاده می‌کنند و به افزایش فروش رستوران در حداقل‌ترین زمان ممکن رسیده‌اند؛ اگر تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر دارید به صفحه‌ی ساخت اپلیکیشن اختصاصی رستوران و نرم افزار حسابداری رستوران سر بزنید.

قیمت اپلیکیشن رزرواسیپون در رستوران

9.امکان نظرسنجی از مشتری‌ها

با دانستن نظر مشتری‌ها به راحتی متوجه خواهید شد که کدام بخش از رستوران شما مشکل دارد و مانعی در افزایش فروش رستوران شده است؛ مثلا در نظرسنجی می‌فهمید که طعم کدام غذا عالی است و در طبخ کدام غذا ضعیف عمل شده است؟ رفتار گارسون‌ها خوب بود است یا مشتری ناراضی رستوران را ترک کرده است؟ کار با کیوسک سفارش غذا به مشتری کمک کرده است؟ و پرسش‌هایی از این دست که در سیستم نظرسنجی ثبت می‌شوند و به شما در اخذ تصمیمات بهتر برای بهبود کارکرد رستوران کمک می‌کند.

نمونه ای از یک ثبت نظر 👇🏻

10. قدرت شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

علاوه بر سایت و اپلیکیشن اختصاصی بهتر است در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت حرفه‌ای داشته باشید؛ عکاسی از غذاهای مخصوص به رستوران خود را انجام دهید؛ کارکنان را معرفی کنید! داستان راه اندازی رستوران خود را تعریف کنید و سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی مشتری‌ها را از رخدادهای جدید در رستوران خود با خبر کنید و همیشه در دسترس باشید تا نام تجاری شما فراموش نشود.

11.اضافه کردن سخت افزارهای کاربردی

کیوسک سفارش غذا سبب خودکار شدن ثبت سفارش می‌شود به این صورت که مشتری وارد رستوران می‌شود و به جای اینکه منتظر بماند تا کارکنان شما برای سفارشگیری اقدام کنند؛ بدون اتلاف وقت با روشی بسیار آسان به ثبت سفارش می‌پردازند؛ با اضافه کردن کیوسک سفارش غذا به سرعت ثبت سفارش اضافه می‌شود و وقتی تعداد سفارش‌ها بالا رود در پی آن افزایش فروش رستوران هم اتفاق خواهد افتاد علاوه بر این قشر جوان که بیشتر مشتریان رستوران‌ها هستند تمایل دارند به رستوران‌هایی بروند که امروزی هستند و از سیستم‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند چون این قشر به دنبال سرعت هستند و از هر آنچه راحت و سریع باشد استقبال می‌کنند.  فیلم مقابل شما را با کیوسک سفارش غذا آرتک آشنا می‌کند.

طرز کار نرم افزاری (حتما ببینید)

cover

دریافت دموی نرم افزار رستوران رایگان آرتک:

برای دریافت راهنمایی با ما تماس بگیرید ♥️

تماس مستقیم با تیم

تلفن تماس شرکت:
خانم میرزایی:

ویدئو معرفی تیم و مجوز ها​

میشه اطلاعات بیشتر رو براتون بفرستیم: